Přihlášení do systému
 
 

Nemáte účet ? Registrujte se

Zapomenuté heslo



Seznam divadel

Státní opera

Očekávání/Sedm smrtelných hříchů

Arnold Schönberg, Kurt Weill

Dramaturgie:
Ondřej Hučín
Režie:
Barbora Horáková Joly
Scéna:
Inés Nadler
Kostýmy:
Inés Nadler
Světelný design:
Jan Dörner
Hudební nastudování:
Jiří Rožeň
Cena:
390.00 - 990.00 Kč

Výsostně ženské téma obou oper divadelně ztvární česká režisérka Barbora Horáková Joly, působící především v západní Evropě.

 

Dvě různé tváře moderní evropské opery a dva různé hudební i divadelní světy budou moci diváci Státní opery poznat během jediného večera, složeného z operních jednoaktovek Arnolda Schönberga a Kurta Weilla, pozoruhodných inovátorů hudby 20. století.

 

 
Společné téma  Schönbergova Očekávání a Weillových Sedmi smrtelných hříchů by se dalo označit jako „žena (a svět)“. V obou přibližně půlhodinových operách je však uchopeno zcela odlišně. Ironicky založená Weillova operní miniatura na slova velkého kritika měšťácké společnosti, německého dramatika Bertolta Brechta ukazuje „ženu ve světě“: čím vším musí žena projít, aby byla v očích své přízemní a pokrytecké rodiny považována za „ctnostnou“ – totiž ekonomicky úspěšnou? Satira o „smrtelných hříších“ zazněla poprvé v Paříži roku 1933. Brechtovu krutě jízlivému příběhu dodal Kurt Weill patřičný nadhled pro něj typickou inspirací ve své době velmi oblíbeným jazzem a kabaretní hudbou.
 
 V Schönbergově monodramatu Očekávání je pak Weillovo ženské téma obráceno naruby, nabízí totiž pohled do „světa v ženě“: opera je jediným souvislým monologem postavy nazvané prostě Žena, v němž prožívá obrovské spektrum protikladných emocí ze ztráty milovaného muže. Schönbergova libretistka, básnířka a lékařka Marie Pappenheim zasadila ženin monolog do prostředí tajemného nočního lesa, který svou atmosférou a motivy nabízí široké možnosti výkladu – od naturalistického, přes symbolistický až po psychoanalytický. Od Weillova „operního kabaretu“ se Schönbergovo monodrama liší nejen tématem, ale zcela zásadně i vypjatým expresionistickým hudebním jazykem, umocňujícím a zhmotňujícím to, čím žena ve svém nitru prochází, onen „svět v ženě“. Očekávání patří ke klíčovým dílům operní moderny a je historicky spjaté s Prahou, dokonce přímo s dnešní Státní operou, někdejším Novým německým divadlem – zde totiž mělo v roce 1924 pod taktovkou Alexandra Zemlinského svou světovou premiéru.
 
 
Sólisté a Orchestr Státní opery

 

Kompletní program Národního divadla naleznete  zde

Kompletní program Stavovského divadla naleznete  zde

Kompletní program Nové scény naleznete  zde

Kompletní program Státní opery naleznete  zde

 

 

Divadelní novinky a recenze


Podobná představení